palyazat_fooldal

Magyarország

Gyengénlátóknak

Címlap Rólunk Jeles események, érdekességek Kerékpárút Kőtelek és Tiszasüly karácsonyfája alá

Kerékpárút Kőtelek és Tiszasüly karácsonyfája alá

Pár nap késéssel, de a KÖTIVIZIG Mikulása meghozta puttonyában a  várva várt kerékpárutat Tiszasüly és Kőtelek polgárainak, valamint a Tisza-mente természeti szépségeinek felfedezését kétkeréken tervező turistáknak. December 11-én ugyanis átadtuk a két települést az árvízvédelmi töltésen összekötő, 680 millió forintos költséggel épített bicikliutat, amely az EuroVelo hálózat részeként bekapcsolja a térséget az európai kerékpáros vérkeringésbe.

Az igazgatóságunk menedzselésében megvalósult projekt zárórendezvényén Pollák Tibor, Tiszasüly és Lovász Tibor, Kőtelek polgármestere köszöntötte a megjelenteket, majd Dr. Bene Ildikó és Pócs János, a két falu országgyűlési képviselője osztotta meg gondolatait.
Kovács Sándor Tisza-tavi miniszteri megbízott, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közgyűlés elnöke azt fejtette ki: e beruházás jó példája annak, hogy egy vízügyi fejlesztés milyen sokoldalúan szolgálhatja nem csak a vízügyi szakma, hanem mások érdekeit is, hiszen a helybelieken kívül a természetkedvelők, az aktív turizmus hívei ugyancsak hasznát látják.
Horváth Béla, a projektgazda KÖTIVIZIG főmérnöke ünnepi beszédében először arra emlékeztetett, hogy a 80-as években az igazgatóság területén húzódó 650 kilométernyi árvízvédelmi töltésnek csupán pár száz méternyi szakasza rendelkezett burkolattal, az is kizárólag és szigorúan szakmai okokból létesült, mert akkor a védbiztonság volt az elsődleges, szinte fel sem merült más szempont. Ám azóta elég sok víz lefolyt a Tiszán, s elég sok változás történt a vízügyi gondolkodásban is. Mára jócskán megnövekedett a burkolt töltésszakaszok hossza, s ezeket az építései munkákat nem ad hoc jelleggel, hanem komoly koncepció mentén terveztük és valósítottuk meg – hangsúlyozta.  Hozzátette: az első és legfontosabb a Tisza-tó bal és jobb oldali töltéseinek burkolása volt, egyrészt azért, mert a tározó kiemelt figyelmet igényel vízügyi szempontból, másrészt a turizmus érdekei is ezt kívánták. Mostanra pedig eljutottunk oda, hogy az igazgatóság által kezelt, megközelítően 800 kilométernyi árvízvédelmi töltés minden negyedik kilométere burkolt.
De mit jelent egy település életében mindez? – tette fel a kérdést Horváth Béla. Szerinte az aszfaltozott gátkorona egyrészt keresletet hoz az adott térségbe, másrészt, akik itt végigkarikáznak, azok egy kicsit gazdái is lesznek térségnek, nemcsak elvesznek, tesznek is hozzá.
A műszaki igazgató-helyettes végül arról szólt, hogy az árvízvédelmi töltések  egy életteret határolnak, egy zöld folyosót zárnak körül, a töltés pedig mintegy kilátóként funkcionál, hiszen onnan megcsodálhatjuk ezeket a természeti értékeket. A burkolt koronájú töltés ezért egyrészt árvízvédelmi mű, másrészt kilátó, harmadrészt közlekedési lehetőség, negyedrészt tanösvény - fogalmazott.

A beruházásról dióhéjban
A Kőtelek-Tiszasüly között, a szőke folyó jobb oldali töltéskoronáján kialakított kerékpárút 12 kilométer hosszú és 3 méter széles. Építése tavasszal kezdődött. A kavicságyra, majd zúzottkő-alapra terített aszfaltcsík az EuroVelo – a finnországi Lappföldtől Athénig vezető - 11. számú útvonalának részét képezi, amit táblák jeleznek. A bicikliút mentén három pihenőt is kialakított a kivitelező Duna Aszfalt Kft., ahol angol és magyar nyelvű turisztikai információs táblák segítik az erre járók tájékozódását.
Az Európai Unió támogatását elnyert, 680 millió forintos beruházás elsődlegesen turisztikai attrakciófejlesztés, emellett természetesen árvízvédelmi célokat is szolgál, hiszen jelentősen javítja a védekezés feltételeit. Átadásával Doba és Kisköre között végig burkolt töltéskorona áll a védekezés, árvízmentes időszakban pedig a közlekedők rendelkezésére.