palyazat_fooldal

Magyarország

Gyengénlátóknak

Címlap Rólunk Jeles események, érdekességek Novemberre elkészül a felújított mezőtúri árvízkapu

Novemberre elkészül a felújított mezőtúri árvízkapu

Várhatóan novemberre befejeződik a Hortobágy-Berettyó Árvízkapu teljes körű felújítása – jelentette be június 11-én a helyszínen tartott sajtótájékoztatón Markó István, a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság osztályvezetője. Hozzátette: a Komplex Tisza-tó Projekt keretében történő beruházás ideje alatt a műtárgy folyamatosan ellátja árvízvédelmi funkcióját.

Az Új Széchenyi Terv keretében, az Európai Unió támogatásával megvalósuló Komplex Tisza-tó Projekt az EU Víz Keretirányelve előírásainak és céljainak alapulvételével, a Közép-Tisza vidéki, a Tiszántúli és a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság összefogásával jött létre (projektgazda a KÖTIVIZIG). A három érintett VIZIG konzorciumi megállapodást kötött annak érdekében, hogy az Alföld jelentős részének legjelentősebb vízbázisai, a Tisza-tó és kapcsolódó vízgazdálkodási létesítménye, a Tisza-Körös völgyi Együttműködő Vízgazdálkodási Rendszer (TIKEVIR) vízfolyásainak átfogó fejlesztési, rekonstrukciós munkálatait elvégezhessék.
Az összesen 7,6 milliárd forintos beruházás III. alprojektje keretében történik meg - a gyulai székhelyű KÖVIZIG kezelésében lévő - Hortobágy-Berettyó Árvízkapu felújítása, a Szarvas-Kákai szivattyútelep, valamint az öntözőrendszer K- 1 főcsatornájának rekonstrukciója, megközelítően 600 millió forintért.
A Hortobágy-Berettyó torkolati szakaszán ár- és belvízvédelmi szempontból három nagyon fontos létesítmény található, az úgynevezett hármas zsilip, az árvízkapu és a másodpercenként 12 köbméter teljesítményű mobilszivattyú provizórium.
A hármas zsilip a Hortobágy-Berettyó torkolatában épült meg 1899-ben. A háromnyílású, kezdetben fa-, majd acéltáblás műtárgy feladata a Hortobágy-Berettyó által összegyűjtött belvizek Hármas-Körösbe vezetése és a folyó árhullámainak kizárása. E mellett 1940-42-ben, a Békésszentandrási Vízlépcsővel egy időben épült meg új, ásott mederben az árvízkapu, amely egyrészt biztosítja a hajózás feltételeit a Hortobágy-Berettyón Mezőtúrig, másrészt kizárja a Hármas-Körös árhullámait.
A 12 m3/s teljesítményű mobilszivattyú provizórium funkciója pedig az, hogy a Hármas-Körös tartósan magas árhulláma esetén a Hortobágy-Berettyó vizét a Körösbe emelje. A szivattyú 1993-1994-ben épült a régi és az új mederszakasz közötti osztószigeten. 24 db 0,5 m3/s teljesítményű szivattyúegység telepíthető az előre kialakított állásokba, amire legutóbb tavaly, a tavaszi védekezés során volt példa.

A 12 méter hasznos szélességű árvízkapu felújítása az egész épített szerkezetre kiterjed, így a vasbeton műtárgyra, az üzemi hídra és hídfő támfalaira, az elő- és utófenékre, a rézsűlépcsőkre, a vízmércékre, a műtárgy környezetében lévő üzemi útszakaszokra, a felvízi ideiglenes elzáró gerendák és a gerendamozgató berendezés pályájának felújítására, illetve az új alvízi ideiglenes elzárás kialakítására és a gerenda tárolótér bővítésére.
A kivitelező Békés Drén Kft. 2013 szeptemberében kezdte meg a munkát a híd bontásával. Év végére a cég befejezte az alsó és felső ideiglenes elzárást biztosító földgát megépítését, melynek védelmében a mederben is megkezdődhetett a munka.
Mostanra elkészült valamennyi mederbeli beavatkozás. A homokszórásos tisztítás után kijavították a betonfelületek sérüléseit, majd betonfestékkel vonták be azokat. A tönkrement elő- és utóburkolatot elbontották, helyén betonba rakott kőburkolat épült. Az alsó és felső vízmérce is újjáépült. Elkészültek az alvízi ideiglenes elzárás acélgerendái és a gyalogos kezelőhíd.
Befejezés előtt áll az új, a réginél szélesebb, „A” közúti terhelésre méretezett híd építése, s folyamatban van 850 négyzetméternyi térburkolat kialakítása.
Előkészítés alatt van a támkapuk jelentős mértékben korrodált acélszerkezetének és mozgató berendezésének javítása, valamint a felső ideiglenes elzárás betétgerendáinak és vezetőhornyának felújítása.