palyazat_fooldal

Magyarország

Gyengénlátóknak

Címlap Rólunk Jeles események, érdekességek Víz világnapi „hidrológia óra” ovisoknak

Víz világnapi „hidrológia óra” ovisoknak

Az eső miatt udvari nyúlgát építése nem kapott helyet a programban (pedig lett volna rá igény a gyerekek körében), de a víz alapvető fizikai és kémiai tulajdonságai, körforgása, az élővilágban betöltött nélkülözhetetlen szerepe, sőt, az árvízvédelem, az öntözés, valamint vízkincsünk (mennyiségi és minőségi) védelmének fontossága egyaránt terítékre került a szolnoki Mustármag Római Katolikus Óvodában a Víz világnapja apropóján tartott rendezvényen. Mindez persze az apróságok nyelvén, és játék formájában.
A Mustármag ovi mondhatni rutinos a „vizes” tematikában, s nem csupán azért, mert az intézménynek otthont adó épületek kőhajításnyira vannak a Tiszától. Rendre foglalkoznak az egyik legfőbb lételemünkhöz kapcsolódó témákkal, szakirányú diplomával is rendelkező pedagógusaik tanítják meg úszni az ide járó csöppségeket, egy nemzetközi együttműködés keretében pedig spanyol, török, finn, wales-i kisdedóvó intézményekkel ápolnak szoros kapcsolatokat, s e projekt központi tematikája szintén a víz – avatott be Somogyiné Tálas Anikó óvodavezető.
Mint megtudtuk, a víz, mint pedagógiai projekttéma immár több hete meghatározza a gyerekek mindennapjait, a játékos tanulást szolgáló foglalkozásokat. A kicsikhez értő szakemberek pontosan tudják, hogy ebben az életkorban a gyerekek elméje olyan akár a szivacs, az ilyenkor szerzett élmények, ismeretek, képességek és készségek egy életre meghatározóak. Ez a legfogékonyabb kor, amikor a környezet megóvásával, a víz védelmével összefüggő ismeretek, élmények, pozitív magatartásformák rögzülnek, elmélyülnek.
De visszakanyarodva a Víz világnapi foglalkozásra. A reggeli kakaó után Judit és Mariann óvónénik vízzel kapcsolatos dalokkal, mondókákkal hangolták rá a csillogó szeműeket, akik először hallhattak a víz körforgásáról, s beszélgettek arról, hogy az emberek, állatok, növények miért nem létezhetnek e közeg nélkül. Majd minden lurkó fogott egy állatfigurát, és csoportosították abból a szempontból, hogy melyek a vízi életmódot folytatók és melyek a szárazföldi lények. Aztán az apróságoknak a csoportszoba különböző pontjain elhelyezett, a víz életet adó erejét és pusztítását egyaránt illusztráló fotókat kellett megkeresniük, s beszámolniuk arról, mit látnak a képen. (Őszintén szólva, nem a kisgyerekkori, élettani beszédhiba-halmaz gördített akadályt a felnőtt agy elé, hogy szintetizálja és memorizálja az ovisok vízzel kapcsolatos „bölcsességeit, hanem azok sokasága.)
Ezt követte az élénk érdeklődéssel (és hangzavarral) övezett kísérleti blokk, amelyben a kicsik tevékenyen részt vettek, s amely megvilágította számukra a víz néhány fontosabb fizikai (halmazállapotok, sűrűség) és kémiai (oldószer) tulajdonságait. Az erre a célra készített terepasztalon pedig tanulmányozhatták a víz mozgását, energiáját, így azt is, ahogy magával sodorja a homokot és lerombolja a kis hidat.
Végezetül izgatottan nézegették az igazgatóságunk által ajándékozott könyvek képeit, amelyek az árvízvédekezés pillanatait tárták eléjük.